Våre treningstimer

Her er en oversikt over de treningstimene vi tilbyr i vår forening. Her er det noe for en hver smak :) 
 

Jympa

Jympa er Friskis&Svettis sin klassiker, trening i sal med musikk. Den er variert, funksjonell og enkel å henge med på. Jympa er allroundtrening i suveren form. På en time får du trent alt: styrke, kondisjon og bevegelighet. Alle timer har ulik personlighet, ettersom lederne selv velger sin musikk.

Jympa finnes på basis, middels og intensivnivå, alle med samme treningsopplegg. Et bredt tilbud av jympavarianter kompletterer klassikeren, som f.eks Jympa soft, Jympa senior, Jympa puls. Se mer under trening a-å.

Jympa basis – real trening uten hopp
Basis passer for deg som vil ha skånsom trening. Bygger opp styrke, kondisjon og bevegelighet fra grunnen. Treningen er tøff, men enkel, og passer for de fleste. Basis er helt hoppfritt, men kan inneholde litt jogging eller andre steg som "letter" litt fra gulvet. Dersom ikke noe annet står oppgitt, varer timen 60 min

Jympa middels – høyere tempo og en del hopp
Middels passer for deg som er vant til å bevege deg og vil ha en litt mer krevende styrke– og kondisjonstrening. Effektivt og variert. Det veksles mellom tyngre og litt lettere øvelser, hopp og hoppfrie øvelser. Dersom ikke annet står oppgitt, varer treningen 60 min.

Jympa puls - jympa med mer tid til kondisjon

Puls er timen for deg som er vant til å trene, og liker tempo og litt bevegelsesutfordringer. Treningen har mer fokus på kondisjon, som trenes sammenhengende i én lengre sekvens. Men Puls er ikke bare kondisjon – det handler også om å la seg drive av musikkens energi og bevegelsesglede.
Jympa puls finnes både på basis og middels nivå. Jympa på basisnivå er hoppfritt, har mindre belastning på enkelte øvelser og tempoet er noe roligere.

Jympa soft - tar hensyn, bygger opp og utfordrer.

Soft er en trening som tar ekstra hensyn til muskler og ledd. Her kan du bygge opp stryke, kondisjon, stabilitet og bevegelighet med sikre ryggvennlige øvelser til inspirerende musikk. Soft er en skånsom og utvalgt Jympa som det virkelig kan svinge av.

Øvelsene er enkle, både å forstå og utføre. Musikken er variert og lett å trene til. Det finnes godt med tid til å komme inn i øvelsene. Timen inneholder ingen hopp eller tunge øvelser.

Jympa soft starter med en myk oppvarming, deretter trener du styrke for hele kroppen etterfulgt av kondisjon. Timen avsluttes med nedtrapping, bevegelsestrening og deilig avspenning. Intensitet og belastning ligger lavere enn Jympa basis.

Enkeljympa - trening for utøvere med utviklingshemming

Hver og en deltar ut i fra egne forutsetninger. Det viktigste med treningen er å inspirere til bevegelsesglede og fellesskap. Enkeljympa er en herlig treningsøkt med enkle og funksjonelle øvelser til variert og fengende musikk. Enkeljympa har et bredt aldersspenn, fra starten av tenårene opp til senior alder. Her er alle velkommen!

Når vi beveger oss til musikk, trener vi kondisjon, styrke, kroppsbevissthet og balanse. Men mest av alt er dette gøy! Friskis&Svettis ser gjerne at også ledsagere er med på treningsøkten og på den måten bidrar til å engasjere deltagerne. Treningsformen er morsom og effektiv også for ledsagerne.

Step styrke middels

Effektig og morsom jympa med hjelp av step-kasser. Real kondisjonstrening og med smarte øvelser for styrke og bevegelighet. Step finnes på basis- og middelsnivå. 
 

Dans Fuego

Dans fuego er inspirert av latinsk musikk, latinske rytmer og danseuttrykk. Det er lekfullt, det er fritt og krever ingen presisjon. Stilene kan være salsa, mambo, rumba, flamenco, cumbia og samba.
Herm, slipp deg løs og ha det gøy. Veltrent eller ikke, alle kan være med å gjøre dansetimen til sin egen. Akkurat som på dansegulvet.
 
 

Spinning

Individuell kondisjonstrening i gruppe på sykkel. Spinning er effektiv kondisjonstrening på stasjonære sykler. Opplegget er skånsomt og enkelt å komme inn i. Belastningen bestemmer du selv og du deltar også helt ut fra din egen kapasitet. Våre spinningtimer passer for alle aldersgrupper; unge, voksne og eldre. Spinningtreningene finnes på ulike nivå og med ulike lengde. Vi har 45, 55, og 75 min. 
 

Sirkeltrening

Sirkeltrening er morsom, funksjonell og utfordrende gruppetrening der vi trener vi på ulike stasjoner. Fokus er på utholdende styrketrening, med funksjonelle øvelser. Her bruker vi også redskap, f.eks. vektstenger, stepkasser, løse vekter, bosu–baller, kettlebells. Du trener styrke, balanse, bevegelighet, koordinasjon og kondisjon på en tøff og morsom måte.
Sirkeltreningen ligger på middels nivå eller over og krever en viss kroppskontroll og en treningsvant kropp. Ledes av instruktører som veileder og pepper underveis.
 

Styrkerom

Styrketrening ved hjelp av apparater, frie vekter og skolerte instruktører. Trening i styrkerom er effektivt og sikkert. Styrketrening er utmerket for å trene seg opp etter skade, komplettere annen trening, bygge styrke og stabilitet, eller helt enkelt for å komme i form. Våre skolerte instruktører instruerer og inspirerer gjerne både nybegynnere og de som er vant til å trene.
 

Vektstang intervall

(Teksten er svensk og hentet fra Friskis&Svettis Sverige). 
Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter. Intensitet och belastning ligger mellan medel och intensiv. 
 

Flex

Flex utfordrer og forbedrer din funksjonelle bevegelighet, dvs. den fleksibilitet som kroppen trenger for å  fungerer bra i hverdagen. Du myker opp og strekker ut musklene, en om gangen eller i totaløvelser for hele kroppen. Dette er fokusert trening med dynamiske, tydelige og energifylte øvelser og god instruksjon. Passer for deg som er litt treningsvant og vil komplettere treningen din med ekstra bevegelighetstrening.  
 

IntervallFlex

Høyintensiv intervalløkt på ca. 25 minutter som avsluttes med 20 minutter bevegelighetstrening. Etter en enkel oppvarming kjører vi en intervalldel på ca 25 minutter, der vi kombinerer styrke– og kondisjonstrening, med enkle, reale og effektive øvelser. Deretter kommer en Flex–del på 20 min, dvs. bevegelighetstrening.
Flex–trening handler om vår evne til store bevegelsesutslag med kontroll, balanse og stabilitet.


Sist endret av: Gerd Stalheim Wiggen. Sist endret dato/tid: 24.08.2017 22:49:23

Anteo utvecklas av Defendo Sverige AB, 2007-2018 #95